1. Omfattning |
1.1 Förstå din organisation och dess specifika omfattning/sammanhang |
• Identifiera och förstå organisationens externa sammanhang |
• Identifiera de externa frågor som är relevanta för organisationens syfte |
• Identifiera de yttre förhållanden som är relevanta för organisationens syfte |
• Identifiera och förstå organisationens interna sammanhang |
• Identifiera de interna frågor som är relevanta för organisationens syfte |
• Identifiera de interna förhållanden som är relevanta för organisationens syfte |
1.2 Förtydliga behoven och förväntningarna hos dina intressenter |
• Identifiera de berörda parter som är relevanta för organisationens MLS |
• Identifiera de som är intresserade av organisationens miljöprestanda |
• Ta reda på behov och förväntningar från organisationens intressenter |
• Bestäm det som är relevant för organisationens miljöprestanda |
• Identifiera de som har lagkrav och andra krav |
1.3 Definiera omfattningen av miljöledningssystemet |
• Klargör gränser och tänk på vad ledningssystemet (MLS) avser |
• Använd gränser och tillämpbarhet info för att definiera omfattningen av MLS |
• Betänk åtaganden för krav när du definierar omfattningen |
• Betänk din org´s sammanhang när du definierar omfattningen |
• Definiera omfattningen av ditt miljöledningssystem (MLS) |
• Inkludera alla de produkter som omfattas (gränser) i ditt MLS |
• Inkludera alla de tjänster som omfattas (gränser) i ditt MLS |
• Inkludera alla de aktiviteter som omfattas (gränser) i ditt MLS |
• Dokumentera omfattningen av miljöledningssystemet |
1.4 Etablera och upprätthåll miljöledningssystemet |
• Tänk på din organisations sammanhang när du upprättar och behålla sin MLS |
• Tänk på de externa sammanhangen när du utvecklar din organisations MLS |
• Fundera över hur externa frågor kan påverka din organisations MLS |
• Fundera över hur externa intressenter kan påverka ditt MLS |
• Tänk på de inre sammanhangen när du utvecklar ditt MLS |
• Fundera över hur interna frågor kan påverka ditt MLS |
• Utveckla miljöledningssystemet i enlighet med kraven i ISO 14001:2015 |
• Inrätta de processer som du behöver och klargör processinteraktionerna |
• Inför, underhåll och förbättra miljöledningssystemet |
2. Ledarskap |
2.1 Tillhandahåll ledarskap genom att ta ansvar för MLS |
• Ta ansvar för din organisations MLS |
• Visa att du är engagerad i MLS:et |
• Se till att en miljöpolicy är formulerad |
• Se till att miljömålen är etablerade |
• Kommunicera ditt engagemang i MLS:et |
• Förklara varför miljöledning är viktigt |
• Förvänta att chefer är ansvariga för MLS:et |
• Uppmuntra anställda att personligen stödja MLS:et |
2.2 Visa ledarskap genom att upprätta en miljöpolicy |
• Formulera organisationens miljöpolicy |
• Tänk på sammanhanget när organisationens policy formuleras |
• Tänk på miljön när du formulerar organisationens policy |
• Tänk på lagkraven/andra krav när du formulerar policyn |
• Tillämpa organisationens miljöpolicy |
• Dokumentera organisationens miljöpolicy |
• Kommunicera organisationens miljöpolicy |
• Förvänta att personalen följer miljöpolicyn |
2.3 Visa ledarskap genom att tilldela MLS roller och ansvar |
• Tillhandahålla effektiv miljöledarskap |
• Tilldela alla MLS roller och ansvar |
• Kommunicera alla MLS roller och ansvar |
3. Planering |
3.1 Formulera åtgärder för att ta itu med risker och möjligheter |
3.1.1 Utveckla processer och utarbeta planer för att upprätta ditt MLS |
• Utveckla processer som du behöver för att möta MLS krav |
• Etablera processer som behövs för att planera och tillämpa MLS:et |
• Inför processer som behövs för att planera och tillämpa MLS:et |
• Behåll processer som behövs för att planera och tillämpa MLS:et |
• Planera tillämpningen av miljöledningssystemet |
• Tänk på omfattningen av miljöledningssystemet (1.3) |
• Fundera över hur du ska hantera din organisations sammanhang (1.1) |
• Fundera över hur du ska bestämma dina risker och möjligheter (1.1) |
• Fundera över hur du ska identifiera potentiella nödsituationer (5.2) |
• Fundera över hur du ska se till att MLS uppnår avsedda resultat |
• Etablera miljöledning planeringsdokument och rapporter |
• Dokumentera risker och möjligheter som måste identifieras |
• Dokumentera de processer som krävs för att planera och hantera MLS:et |
• Upprätthåll och kontrollera tillämpa MLS:et planeringsdokument och rapporter |
3.1.2 Identifiera betydande miljöaspekter och följdpåverkningar |
• Använd en analysmetodik (från 3.1.1) för att identifiera miljöaspekter |
• Identifiera miljöaspekter som faller inom ramen/omfattningen för MLS:et |
• Identifiera de miljöaspekter som du kan påverka eller styra |
• Identifiera/bedöm organisations betydande miljöaspekter |
• Definiera kriterier för att identifiera betydande miljöaspekter |
• Använd en analysmetodik (från 3.1.1) för att identifiera miljöpåverkan |
• Identifiera miljöpåverkan som faller inom ramen/omfattningen för MLS:et |
3.1.3 Studera miljöaspekter och identifiera lag/andra krav |
• Använd riskplaneringsprocess (från 3.1.1) för att identifiera villkoren |
• Identifiera lagkrav som faller inom ramen/omfattningen för MLS:et |
• Dokumentera för organisationen tillämpliga lagkrav |
3.1.4 Identifiera miljöaspekter, lagkrav, risker och möjligheter |
• Planera hur du ska se till att MLS kan nå förväntade resultat |
• Planera hur du ska ta itu med betydande miljöaspekter |
• Planera hur du ska hantera miljölagkraven |
• Planera hur du ska hantera risker och möjligheter för miljön |
• Formulera aktiviteter för att se till att genom MLS nå förväntade resultat |
• Genomföra aktiviteter för att se till att genom MLS nå förväntade resultat |
3.2 Formulera miljömål och gör upp planer för att uppnå dem |
3.2.1 Etablera miljömål för alla relevanta områden |
• Klargör kriterierna för fastställande av miljömål |
• Se till att målen är förenliga med miljöpolicyn |
• Se till att målen är mätbara (när detta är praktiskt möjligt) |
• Se till att målen överväga dina alternativ och krav |
• Ställ in mål på relevanta nivåer och för relevanta funktioner |
• Ställ mål som behandlar dina specifika risker och möjligheter |
• Ställ mål som behandlar just din villkoren |
• Ställ mål som behandlar dina betydande miljöaspekter |
3.2.2 Upprätta planer för att uppnå mål och utvärdera resultat |
• Upprätta planer för att uppnå dina miljömål |
• Utveckla åtgärder för att uppnå dina miljömål |
• Räkna ut hur man kan integrera åtgärder i affärsprocesser |
• Räkna ut hur du ska utvärdera dina resultat |
• Övervaka hur väl målen har uppnåtts |
4. Stöd |
4.1 Stöd ditt MLS genom att tillhandahålla de nödvändiga resurserna |
• Ta reda på resurser som ditt miljöledningssystem behöver |
• Ge de resurser som ditt miljöledningssystem behöver |
4.2 Stöd ditt MLS genom att se till att människor är behöriga |
• Klargör din organisations miljökompetenskrav |
• Identifiera de under din kontroll som påverkar miljöprestanda |
• Identifiera kompetenskraven för folket under ditt |
kontroll som har en inverkan på din miljöprestanda |
• Förvärva kompetens när brister upptäcks |
• Skaffa nödvändig kompetens när människor inte uppfyller |
organisationens miljökompetenskrav |
• Dokumentera kompetensen hos dem som påverkar miljöprestanda |
• Behåll din dokumentation och använda den som bevis för att människor |
har den kompetens som de behöver för att hantera miljöaspekterna |
av aktiviteter, processer, produkter, tjänster och system |
4.3 Stöd ditt MLS genom att göra människor medvetna om möjligheterna |
• Gör personal medveten om din organisations MLS |
• Dela info om ditt MLS med de människor som utför arbetet |
• Se till att de är medvetna om din miljöpolicy |
• Se till att de är medvetna om dina miljömål |
• Se till att de är medvetna om dina miljöaspekter |
• Se till att de är medvetna om dina miljöpåverkan |
4.4 Stöd ditt MLS genom att styra din kommunikation |
4.4.1 Stöd ditt MLS genom att skapa en kommunikationsprocesser |
• Planera hur du ska hantera MLS kommunikation |
• Etablera processer för att hantera dina MLS kommunikation |
• Räkna ut hur den interna kommunikationen kommer att hanteras |
• Räkna ut hur extern kommunikation ska hanteras |
• Genomföra din organisations MLS kommunikationsprocesser |
4.4.2 Stöd ditt MLS genom att underlätta den interna kommunikationen |
• Etablera MLS kommunikation inom och hela organisationen |
• Diskutera ditt MLS med människor på alla nivåer i organisationen och funktioner |
• Aktivera någon under din kontroll för att bidra till ständiga förbättringar |
4.4.3 Stöd ditt MLS genom att upprätta extern kommunikation |
• Upprätta kommunikation mellan din organisation och externa parter |
• Använd din kommunikationsprocess för att styra externa kommunikation |
4.5 Stöd ditt MLS genom att hantera dokumenterad information |
4.5.1 Stöd ditt MLS genom att använda alla nödvändiga MLS dokument |
• Räkna ut hur omfattande dokumenterade MLS information bör vara |
• Tänk på dina aktiviteter när du upprättar dokument och register |
• Tänk på din personal när du upprättar dokument och register |
• Tänk på dina skyldigheter när du upprättar dokument och register |
• Tänk på dina processer när du upprättar dokument och register |
• Tänk på dina produkter när du upprättar dokument och register |
• Tänk på dina tjänster när du upprättar dokument och register |
• Tänk på din storlek när du upprättar dokument och register |
• Välj alla dokument och register som ditt MLS behöver |
• Välj alla interna handlingar och register som MLS behöver |
• Markera alla externa dokument och register som MLS behöver |
4.5.2 Stöd ditt MLS genom att hantera användningen av MLS-dokument |
• Hantera din organisation dokumenterade MLS information |
• Se till att din organisations MLS dokument |
och register är korrekt identifierade och beskrivna |
• Se till att din organisations MLS dokument |
och register är korrekt formaterade och presenteras |
• Se till att din organisations MLS dokument |
och poster är ordentligt granskats och godkänts |
4.5.3 Stöd ditt MLS genom att styra användningen av MLS-dokument |
• Välj alla MLS de handlingar som du behöver |
• Räkna ut hur dina MLS handlingar bör styras |
• Fundera över hur MLS dokument och register skapas |
• Fundera över hur MLS dokument och register identifieras |
• Fundera över hur MLS dokument och register fördelade |
• Fundera över hur MLS dokument och register lagras |
• Fundera över hur MLS dokument och register hämtas |
• Fundera över hur MLS dokument och register nås |
• Fundera över hur MLS dokument och protokoll används |
• Fundera över hur MLS dokument och register skyddas |
• Fundera över hur MLS dokument och protokoll ändras |
• Fundera över hur MLS dokument och register bevaras |
• Styr alla MLS de handlingar som du behöver |
• Styr alla interna handlingar och register som ditt MLS behöver |
• Styr alla externa dokument och register som ditt MLS behöver |
5. Processerna |
5.1 Upprätta processer och kontrollera hur de fungerar |
• Bestäm de miljökrav som processer måste uppfylla |
• Ange miljökrav vid upphandling (i förekommande fall) |
• Klargör miljökrav för dina produkter och tjänster inköp |
• Ange miljökrav för din designprocess (i förekommande fall) |
• Inrätta kontroller för att se till att miljökraven beaktas |
• Planera genomförandet av organisationens processer |
• Klargör att kriterierna som dina processer måste uppfylla |
• Utveckla kontroller för dina miljöledningsprocesser |
• Överväg att använda personal för att styra din organisations processer |
• Överväg att använda förfaranden för att styra din organisations processer |
• Överväg att använda teknik för att styra din organisations processer |
• Överväg att använda metoder för att styra din organisations processer |
• Genomföra och kontrollera din organisations processer |
• Använd dokument som visar att processer genomfördes |
5.2 Upprätta en nödlägesberedskap |
• Etablera krisberedskap och svarsprocesser |
• Etablera processer för att förbereda sig för eventuella nödsituationer |
• Etablera processer för att svara på eventuella nödsituationer |
• Upprätthålla beredskap och svarsprocesser |
• Ge beredskap och insatser utbildning och information |
• akut Dokument beredskap och svars processer och aktiviteter |
• Granska beredskap och svarsprocesser och åtgärder |
6. Utvärdering |
6.1 Bestäm din miljöprestanda och efterlevnad |
6.1.1 Undersök din organisations miljöprestanda |
• Planera hur du ska undersöka din miljöprestanda |
• Planera hur du ska följa din miljöprestanda |
• Planera hur du ska mäta miljöprestanda |
• Planera hur du ska analysera din miljöprestanda |
• Planera hur du ska utvärdera din miljöprestanda |
• Undersök din organisations miljöprestanda |
• Övervaka din organisations miljöprestanda |
• Mät din organisations miljöprestanda |
• Analysera din organisations miljöprestanda |
• Utvärdera din organisations miljöprestanda |
• Kommunicera din organisations miljöprestanda |
6.1.2 Utvärdera din organisations miljö efterlevnad |
• Planera hur du ska ta reda på om villkoren är uppfyllda |
• Räkna ut hur ofta följs miljö bör utvärderas |
• Upprätta lämpliga efterlevnad miljöutvärderingsprocesser |
• Genomföra lämpliga efterlevnad miljöutvärderingsprocesser |
• Upprätthålla lämpliga efterlevnad miljöutvärderingsprocesser |
• Vidta åtgärder för att lösa miljö efterlevnad brister |
6.2 Revision organisationens miljöledningssystem |
6.2.1 Genomför MLS revisioner och dokumentera dina resultat |
• Genomföra interna MLS revisioner med planerade intervall |
• Ta reda på om din organisations miljöledningssystem uppfyller kraven |
• Se om ditt MLS uppfyller organisationens egna krav |
• Se om ditt MLS uppfyller kraven i denna ISO-standard |
• Undersöka effektiviteten i organisationens MLS |
6.2.2 Upprätta interna revisionsmetoder, scheman och krav |
• Planera utvecklingen av interna revisionsprogram |
• Utveckla ett program som kan ta reda på om MLS uppfyller kraven |
• Utveckla ett program som kan avgöra om MLS är effektiv |
• Upprätta interna revisionsprogram |
• Etablera internrevisions ansvar |
• Inrätta interna kraven revisionsplanering |
• Inrätta interna kraven revisionsrapportering |
• Upprätta internrevisions scheman |
• Inrätta interna revisionsmetoder |
• Genomföra interna revisionsprogram |
• Definiera utrymmet för varje intern revision |
• Ange revisionskriterier för varje intern revision |
• Välj objektiva och sakliga internrevisorer |
• Genomföra interna revisioner med planerade intervall |
• Rapport interna granskningsresultat till ledningen |
6.3 Granska din organisations miljöledningssystem |
• Granska din organisations MLS med jämna mellanrum |
• Översyn MLS lämplighet, riktighet och effektivitet |
• Granska statusen för dina tidigare ledningens genomgång |
• Granska hur väl miljömålen uppnås |
• Granska relevanta meddelanden från berörda parter |
• Granska miljöprestanda (inklusive trender) |
• Granska förändringar i aspekter, skyldigheter, problem och risker |
• Granska potentiella ständiga förbättringsmöjligheter |
• Granska den strategiska inriktningen att ditt MLS tar |
• Granska dina MLS resursbehov och krav |
• Skapa lämpliga Ledningens genomgång utgångar |
• Dra slutsatser om organisationens MLS |
• Fatta beslut om organisationens MLS |
• Definiera åtgärder för att förbättra miljöprestanda |
• Tänk på konsekvenserna för din övergripande strategiska inriktningen |
• Dokumentera resultatet av dina ledningens genomgång |
7. Förbättring |
7.1 Vidta åtgärder för att förbättra ditt MLS och uppnå avsedda resultat |
• Bestäm möjligheter att förbättra MLS och uppnå sina avsedda resultat |
• Vidta alla nödv åtgärder för att förbättra MLS och uppnå sina avsedda resultat |
• Använd resultatutvärdering utgångar för att förbättra din organisations MLS |
• utvärderings Använd efterlevnad utgångar för att förbättra din organisations MLS |
• Använd Ledningens genomgång utgångar för att förbättra din organisations MLS |
• Använd internrevisions utgångar för att förbättra din organisations MLS |
7.2 Styr avvikelser och vidta lämpliga korrigerande åtgärder |
• Reagera på din organisations avvikelser |
• Vidta åtgärder för att styra avvikelser |
• Ta itu med alla relevanta konsekvenser |
• Utvärdera behovet av att undanröja orsakerna |
• Granska avvikelse- och identifiera orsakerna |
• Bestäm om liknande avvikelser förekommer |
• Bestäm om korrigerande åtgärder bör vidtas |
• Utveckla korrigerande åtgärder för att ta itu med orsakerna |
• Genomföra korrigerande åtgärder för att ta itu med orsakerna |
• se över effektiviteten i din korrigerande åtgärder |
• Dokumentera dina avvikelser, åtgärder och resultat |
7.3 Förbättra lämplighet, kravbild, och effektiviteten i ditt MLS |
• Förbättra organisationens miljöprestanda |
• Ständigt förbättra resultatet för ditt MLS |
• Ständigt förbättra ändamålsenligheten av ditt MLS |
• Ständigt förbättra lämpligheten av ditt MLS |
• Ständigt förbättra effektiviteten i ditt MLS |